Vad händer just nu i forumet? Topp 20    Aktiva ämnen  Aktiva ämnen   Visa lista på alla användare Användare   Sök Sök    Hjälp  Hjälp
   Registrering  Registrering    Logga in  Logga in
Uppsala
 SBGFs forum: Uppsala
Rubrik Ämne: Torsdagsturneringar i Uppsala SkickaSkicka
Författare
Meddelande << Föregående ämne | Nästa ämne >>
Micke Nilsson
Vana användare
Vana användare

Registrerade sig: 25 apr 2004
Land: Sverige
Inloggad: Nej
Skickat: 13 maj 2006 kl 19:33 | IP loggad Citera Micke Nilsson

På Restaurang Palermo, Sysslomansgatan
7, spelas turneringar varje torsdag kl 19.00
(registrering 18.45-19.00). Lottning sker prick 19.00.
Spelare som inte kommit eller ringt och meddelat att de
kommer innan lottningen sker är inte garanterad plats i
turneringen, men kan om restplatser finns (inköp) få
spela ändå. Uppsala Backgammonförening bjuder
förstagångsspelare på startavgiften. För att få spela
därefter måste man bli medlem i Uppsala
Backgammonförening (eller var medlem i Skånes eller
Stockholms backgammonföreningar). Medlemsavgiften i
Uppsala Backgammonförening är 250 kronor per år.
Turneringsavgiften för medlemmar är 60 kr (100 kr för de
15 högst rankade spelarna i Uppsala, se rankinglistan).
Matcherna spelas till 9 poäng. De 12 spelare som samlat
flest poäng under säsongen (terminsvis) går till
slutspel. För senast uppdaterade poängställning, se
poängjakten. Matcherna ger rankingpoäng på
Uppsalarankingen samt på Sverigerankingen.
För mer
info gå in på
www.sbgf.se/ubgf

Redigerad av Micke Nilsson den 18 feb 2012 kl 16:24
Topp Se Micke Nilsson's Profil Sök efter andra inlägg av Micke Nilsson Besök Micke Nilsson's Hemsida

supercrasch
Vana användare
Vana användare

Registrerade sig: 30 aug 2004
Skickat: 04 okt 2006 kl 08:55 | IP loggad Citera supercrasch

Kanske dags att hetsa lite för denna torsdagsturnering nu när vi i stockholm inte har någon!!!!

Micke Nilsson
Vana användare
Vana användare

Skickat: 04 okt 2006 kl 10:42 | IP loggad Citera Micke Nilsson

Utifrån diverse tidigare diskussioner här på forumet har mitt antagande varit att det inte är någon idé att försöka ragga hit spelare till torsdagsturneringarna pga de i sammanhangen blygsamma vinstsummorna som de kan generera .

Det är naturligtvis så att även "utsocknes" spelare är mer än välkomna att förgylla våra torsdagsturneringar . Ni har i så fall två tillfällen att "spela in er" inför kommande Williams Cup den 15:e.
Topp Se Micke Nilsson's Profil Sök efter andra inlägg av Micke Nilsson Besök Micke Nilsson's Hemsida

pom
Vana användare
Vana användare

Registrerade sig: 30 apr 2004
Skickat: 04 okt 2006 kl 14:41 | IP loggad Citera pom

Peronligen tror jag att de bristande kommunikationerna har mer att göra med detta, än vad bristen på segerpremie
Topp Se pom's Profil Sök efter andra inlägg av pom

Micke Nilsson
Vana användare
Vana användare

Skickat: 04 okt 2006 kl 15:35 | IP loggad Citera Micke Nilsson

Jag får väl starta en ny tråd där intresserade kan prata ihop sig om att bilpoola hit 

Redigerad av Micke Nilsson den 04 okt 2006 kl 15:35

2) It will not be fair

-Ska det vara på det sättet?!

supercrasch
Vana användare
Vana användare

Skickat: 04 okt 2006 kl 16:27 | IP loggad Citera supercrasch

Tänkte försöka åka dit själv imorgon.

Micke Nilsson
Vana användare
Vana användare

Skickat: 04 okt 2006 kl 19:14 | IP loggad Citera Micke Nilsson

Trevligt, hörde att Mistell var intresserad att hälsa på ibland också . Om någon vill ha skjuts från Solna till turneringen går det bra att åka med mig, däremot kan jag tyvärr inte bidra med skjuts tillbaka...

supercrasch
Vana användare
Vana användare

Skickat: 05 okt 2006 kl 15:19 | IP loggad Citera supercrasch

"So far" är vi två som kommer i min bil.

supercrasch
Vana användare
Vana användare

Skickat: 06 okt 2006 kl 08:12 | IP loggad Citera supercrasch

Ok. Då har man varit utomsocknes och spelat också. Ber att få tacka hela gänget i Uppsala för en trevlig kväll. Jag kommer med största säkerhet att komma tillbaka när tillfälle ges.

Micke Nilsson
Vana användare
Vana användare

Skickat: 06 okt 2006 kl 09:17 | IP loggad Citera Micke Nilsson

Ett stort tack själv för besöket (Håkan, Mats och Olle), hoppas att det inte blev alltför sent innan ni kom hem. Normalt brukar det inte ta till midnatt innan det är över, men vi ville ju att ni skulle få så mycket spel som möjligt under besöket . Det är alltid trevligt med nya ansikten på torsdagsturneringarna och vi hoppas att det inte var det sista vi såg av er.

2) It will not be fair

DrDägge
Senioranvändare
Senioranvändare
Dr

Skickat: 06 okt 2006 kl 09:40 | IP loggad Citera DrDägge

Hej,

Ja, det är glädjande att några av oss tycker det är så kul med BG att man pendlar upp till lärdomsstaden en vardagskväll för att återkomma sent på natten. Några av er från Uppsala spelar i och för sig serien i Stockholm, det är förstås också trevligt. Räkna med att jag lägger en torsdagskväll på Williams i höst (jag åker ju resan ändå, men orkar normalt inte stanna så länge). Tag gärna fram schackklockerna tills dess, man vill ju inte komma hem alltför sent, brödkaveln är hård.

Lasse

Topp Se DrDägge's Profil Sök efter andra inlägg av DrDägge Besök DrDägge's Hemsida

Micke Nilsson
Vana användare
Vana användare

Skickat: 06 okt 2006 kl 11:04 | IP loggad Citera Micke Nilsson

Det var glädjande att höra,  jag ska efterforska om vi kan hitta några schackklockor .

Vi har dock inte några extrema stekare här i Uppsala, i alla fall inte nu när vår Dennis Nilsson inte brukar vara med längre. Kommer med fasa ihåg när Dennis och Ralf Åkesson, lottades ihop i första rundan av Williams Cup för något år sedan. De båda schackspelarna spelade den klart längsta matchen, som till råga på allt även gick till DMP .

2) It will not be fair

Badboy
Vana användare
Vana användare

Registrerade sig: 02 aug 2005
Skickat: 09 okt 2006 kl 03:58 | IP loggad Citera Badboy

Håller med micke...det va skoj med lite folk från Sthlm...som dessutom är trevliga och goda bg -spelare...Visst kan vi göra torsdagsturneringarna ännu roligare =)

Denna  vecka är mistell på gång....han hörde om min vinnst..ville sätta stopp för det=)

Klyka
Användare
Användare

Registrerade sig: 23 okt 2006
Skickat: 27 okt 2006 kl 13:06 | IP loggad Citera Klyka

Får tacka för en trevlig kväll igår! Jag återkommer på torsdag igen, men då är det inte så nära den 25:e längre, så då blir jag inte bankomat.

Som sagt, livespel och kubhantering står på min lärolista nu. Men har en känsla av att kuben kommer ta ett tag att bli vän med.

F.ö., om man säger "in dubio slå" och "in dubio kuba", vilket gäller isf av "in dubio tag" och "in dubio droppa"? Jag tror på det senare (efter min choette-blunder )

Topp Se Klyka's Profil Sök efter andra inlägg av Klyka

DrDägge
Senioranvändare
Senioranvändare
Dr

Skickat: 27 okt 2006 kl 13:16 | IP loggad Citera DrDägge

Det råder väl ingen tvekan om att vår nye gäst på forumet, och i BG-lokalen, måste vara "The one and only" Ulf Kristiansson.

Doktorn

Topp Se DrDägge's Profil Sök efter andra inlägg av DrDägge Besök DrDägge's Hemsida

Micke Nilsson
Vana användare
Vana användare

Skickat: 27 okt 2006 kl 14:40 | IP loggad Citera Micke Nilsson

Nej, där har du faktiskt fel Lars. Det är en ny, betydligt yngre och grönare, förmåga som spelade sin första torsdagsturnering igår (kanske t o m första gången han spelade live över huvud taget) som förutom visst nätbg-spel mest pysslat med poker innan. Det blev lite chouettspel efteråt till låg taxa för att bekanta sig lite mer med spelet mot människor istället för nötandet mot gnu (eller var det jellyfish?). Tyvärr åkte "Klyka" på en gammon i baken som bank med tre 8-kuber i spel efter ett par rätt kraftiga felbedömningar (först egna felaktiga re-kuber som två slag senare återsändes utan att korrekt läggas åtsidan) i ett prime mot prime-läge.

Kul att höra att vi inte skrämde bort honom i alla fall . Doktorn är välkommen att se med egna ögon att det inte är Ulf kommande torsdag. Som tidigare utlovats genererar ett besök i en bjudöl från mig samtidigt som Ali lovat bjuda på käk (rekommenderar då starkt deras näst intill gudomliga Chicken Tikka Masala).

Vid närmare eftertanke kanske det var något alternativt försök till hån av vår allt annat än ödmjuke rankingetta i Uppsala. Om så var fallet så måste jag nog tyvärr meddela att jag inte tror att Ulf brukar läsa av detta forum, men jag kan ha fel. Efter segen i Williams Cup sa han i och för sig att han förmodligen skulle komma ner någon torsdag, men vi har ännu inte sett något av detta.

Hoppas för övrigt också att stockholmarna Håkan, Olle, Mats m fl som varit förbi någon torsdag inte slutar med det utan att vi får se er igen .

DrDägge
Senioranvändare
Senioranvändare
Dr

Skickat: 27 okt 2006 kl 15:13 | IP loggad Citera DrDägge

Micke Nilsson skrev:

Vid närmare eftertanke kanske det var något alternativt försök till hån av vår allt annat än ödmjuke rankingetta i Uppsala. Om så var fallet så måste jag nog tyvärr meddela att jag inte tror att Ulf brukar läsa av detta forum, men jag kan ha fel. Efter segen i Williams Cup sa han i och för sig att han förmodligen skulle komma ner någon torsdag, men vi har ännu inte sett något av detta.

Naturligtvis - trodde du kände mig.

Om Ulf kommer till Williams nästa vecka så räkna med mig! Lite gammon med kompistaxa (+100 kr) och fritt hån är allt vad en enkel man begär.

Doktorn

Pistvakt
Vana användare
Vana användare

Registrerade sig: 30 sep 2005
Skickat: 27 okt 2006 kl 15:15 | IP loggad Citera Pistvakt

Kommer gärna igen om pusselbitarna går ihop.

Tid, Mer sten i börsen, Resesällskap

Tid, är inga problem för en arbetslös.

Grus i börsen, är ju resultatet av arbetslöshet.

Resesällskap, har bil men åker gärna med om plats finns.

Olle

Topp Se Pistvakt's Profil Sök efter andra inlägg av Pistvakt

Micke Nilsson
Vana användare
Vana användare

Skickat: 27 okt 2006 kl 15:32 | IP loggad Citera Micke Nilsson

DrDägge skrev:

Micke Nilsson skrev:

Naturligtvis - trodde du kände mig.

Om Ulf kommer till Williams nästa vecka så räkna med mig! Lite gammon med kompistaxa (+100 kr) och fritt hån är allt vad en enkel man begär.

Doktorn

Jag ska höra mig för med Uffe. Tror att en match mellan er med öppet hån kan leda till nytt deltagarrekord för torsdagstuneringarna i höst .

Badboy
Vana användare
Vana användare

Skickat: 27 okt 2006 kl 16:42 | IP loggad Citera Badboy

jag ÄR gärna med på ett  hörn..med mkt  hån alltså...kanske blir ett  triiangeldrama att komma ihåg..ska vi säga gratis    entré

DrDägge
Senioranvändare
Senioranvändare
Dr

Skickat: 27 okt 2006 kl 17:03 | IP loggad Citera DrDägge

Självklart tar vi inträde!

Mats Carlsson lanserade idén om att ta betalt av publiken för länge sedan. Det var på den tiden en tidigare ordförande höll show i choettorna. Behöver jag säga att vi blev rika på kuppen. Fast det var inte pga publikintäkterna. (Lite hån är som bekant aldrig fel)

Doktorn

Badboy
Vana användare
Vana användare

Skickat: 27 okt 2006 kl 22:15 | IP loggad Citera Badboy

Närå...hån ÄR bg´s a&o...fast i rätt dos=)

Jonte
Vana användare
Vana användare

Registrerade sig: 25 maj 2004
Skickat: 27 okt 2006 kl 22:15 | IP loggad Citera Jonte

Aldrig fel må så vara, men generera intäkter? jojo,,,,

/Jonte (som hånat till sig deg av Degis i massor)

Topp Se Jonte's Profil Sök efter andra inlägg av Jonte

DrDägge
Senioranvändare
Senioranvändare
Dr

Skickat: 27 okt 2006 kl 22:32 | IP loggad Citera DrDägge

Klockan är mycket Jonte, gå och lägg dig så du är utvilad på måndag. om du presterar på max så kanske du kan jobba upp dig på 50 vinstprocent i division 2 (efter lite b-röta).

Doktorn

Klyka
Användare
Användare

Skickat: 27 okt 2006 kl 23:33 | IP loggad Citera Klyka

Micke Nilsson skrev:
Nej, där har du faktiskt fel Lars. Det är en ny, betydligt yngre och grönare, förmåga som spelade sin första torsdagsturnering igår (kanske t o m första gången han spelade live över huvud taget) som förutom visst nätbg-spel mest pysslat med poker innan. Det blev lite chouettspel efteråt till låg taxa för att bekanta sig lite mer med spelet mot människor istället för nötandet mot gnu (eller var det jellyfish?). Tyvärr åkte "Klyka" på en gammon i baken som bank med tre 8-kuber i spel efter ett par rätt kraftiga felbedömningar (först egna felaktiga re-kuber som två slag senare återsändes utan att korrekt läggas åtsidan) i ett prime mot prime-läge.

Hehe, man har gjort entré med dunder och brak...  Hade det vart poker så hade ni kunnat tro att jag hade nåt fint på handen o lagt er, men i detta fallet visste alla ni tre vad jag hade på handen, medan jag inte hade en aning..  Trodde faktiskt att jag låg bra till, men snart var det ju uppenbart att jag misstagit mig. Det retliga är att jag har läst om liknande situationer, men den kunskapen kunde jag inte riktigt rota fram där i stridens hetta...

Micke Nilsson
Vana användare
Vana användare

Skickat: 27 okt 2006 kl 23:52 | IP loggad Citera Micke Nilsson

Om ovanstående match mellan Ulf och Lars blir av på torsdag så kan det bli lärorikt att titta på. Om någon av dessa herrar gör något misstag (eller den andre anser att han gjort ett misstag) kommer rätt beslut (eller upplevt rätt beslut) presenteras med allt annat än ödmjuka ordalag.

På måndag eller tisdag kommer Ulf förmodligen meddela om han har möjlighet att komma enligt det mail jag fick från honom. Jag tänker inte vidarebefordra mer från mailet utan tillstånd från honom då vissa ordval var lite uppseendeväckande för att komma från honom .

Uffe K
Användare
Användare

Registrerade sig: 27 okt 2006
Skickat: 28 okt 2006 kl 03:57 | IP loggad Citera Uffe K

Uppseendeväckande ordval är som bekant något subjektivt. Nedanstående är i alla fall mitt svarsmail till Micke:

(start mail)---------------------------------

Tjena Micke

En motståndare värd ett besök på en torsdagsturnering alltså, det händer inte ofta :-)

Jag ska se vad jag kan göra. Just nu känns det som 50/50 att jag kommer eftersom jag bara har några dagar på mig att ställa om dygnet fram tills på torsdag (lirar ju poker på nätterna som du vet). Jag börjar dock ställa om dygnet direkt och jag kan ge klarare besked på måndag eller tisdag.

Det var ju flera år sedan man hade förmånen att uppleva Degermanskt hån, vad gör man inte för att få bli nertryckt i skoskaften av en mästare...

/ Uffe
-----------------------------------(slut mail)

Det är förmodligen 6-7 år sedan vi möttes i BG sist, men om du (Degerman) är villig att komma till Uppsala bara för att möta mig så kan jag inget annat än göra allt för att anta utmaningen. Jag kan ge definitivt besked om jag kan komma på måndag eller tisdag, men det lutar mer och mer åt att jag kommer. Det är ju svårt att motstå en direkt utmaning från någon som verkligen kan lira BG, framförallt om utmaningen inbegriper fritt hån....

/ Uffe
Topp Se Uffe K's Profil Sök efter andra inlägg av Uffe K

Klyka
Användare
Användare

Skickat: 28 okt 2006 kl 04:28 | IP loggad Citera Klyka

Det här börjar kännas riktigt trevligt hypat, troligen värt ett besök o lite läropengar (så nu bidrar jag till lockbetet genom att utlova fisk)!

DrDägge
Senioranvändare
Senioranvändare
Dr

Skickat: 28 okt 2006 kl 11:06 | IP loggad Citera DrDägge

Det uppseendeväckande i Uffes svar var den ödmjuka tonen - ifall någon undrar.

Uffe,

Vi kanske även kan locka ner dig till Swedish Open nästa helg, om du ändå besvärar dig med att ställa om dygnet.

Ska bli intressant att mötas nästa torsdag om det blir av. Det är inte ofta man möter en jämlike, och då syftar jag förstås inte på BG utan på "thrash talk". Sanningen är den att jag faktiskt inte har någon aning om vilken nivå Ulf spelar BG på idag. Han är med all säkerhet tillräckligt bra för att vinna - i BG är rötfaktorn betydligt större än i poker.

Lasse

Badboy
Vana användare
Vana användare

Skickat: 28 okt 2006 kl 11:54 | IP loggad Citera Badboy

Nog är han bra(eller röt..k...) det är upp till beundraren.

han vann som bekant Williamscup-

klart han ska va med SO...annars saknas det nåt däruppe=))

Micke Nilsson
Vana användare
Vana användare

Skickat: 28 okt 2006 kl 12:39 | IP loggad Citera Micke Nilsson

Välkommen till forumet Uffe. Precis som Lars påpekade var det den ödmjuka tonen och ord som "att få bli nertryckt i skoskaften" som kändes underliga för att ha kommit från honom och som jag inte var säker på om han ville göra offentliga .

Om det faller väl ut kanske vi kan planera för en ytterligare nivå i en eventuell retur någon gång i framtiden. Vad sägs om en consultationmatch där de två kombatanterna kan få plocka valfri kollega från sin ort. Jag skulle kunna tänka mig att t ex Uffe och Einar skulle kunna bli ett utmärkt par, både spelmässigt och inte minst trashtalkmässigt. Vad gäller övriga Stockholmares trashtalkstyrka har jag sämre koll, men Lars nämnde själve en viss f d ordförande och sedan har jag fått för mig att t ex Pawel kan fladdra med munlädret ibland. Eller finns det bättre kandidater?

Vi får först se om det blir ett första möte nu i veckan och hur det faller ut, men jag kunde bara inte låta bli att börja vandra iväg i tankarna där . Risken är väl att ovan nämnda consultationmatch måste göra i en mindre offentlig lokal och inte på en pub/restaurang där det finns ickebg-spelande matgäster närvarande .

Redigerad av Micke Nilsson den 28 okt 2006 kl 12:49

blahonga
Vana användare
Vana användare

Registrerade sig: 05 sep 2006
Skickat: 28 okt 2006 kl 12:41 | IP loggad Citera blahonga

Rötfaktorn större i BG än i poker!!! Tillåt mig tvivla doktorn. Har du sett pokermiljonen på fyran? Proffsen spelar "rätt" och blir vecka efter vecka förnedrade och utslagna av folk som knappt sett en kortlek. Nybörjarna får en snabbkurs av Dan "keramiken" Glimne strax innan inspelningen drar igång. Och om det ska vara nån fördel kan ju diskuteras. Nu senast vann skådespelerskan som iklädd kodräkt lurade Göran Persson att dansa i TV. Heads up gick hon all in med Q-5 mot K-K. Naturligtvis innehöll floppen två damer. Och i dem flesta program jag sett i serien har proffset åkt ut först. Jag tvivlar på att du skulle förlora en match till tretton mot nån som för första gången ser ett BG-bräde och får en snabbkurs innan matchen hur man flyttar puckarna och hur kuben fungerar.
Topp Se blahonga's Profil Sök efter andra inlägg av blahonga

Micke Nilsson
Vana användare
Vana användare

Skickat: 28 okt 2006 kl 12:57 | IP loggad Citera Micke Nilsson

Jag skulle vilja be er att inte kapa denna tråd än den redan blivit (den rör trots allt fortfarande bg i Uppsala och på torsdagar). Att diskutera röt/skicklighetsfaktorn mellan bg och poker kan ju vara intressant, men bör ligga i en egen tråd.

Tack

För intresserade kan jag också rekommendera newsgroupen rec.games.backgammon

Där har detta ämne diskuterats vid flera tillfällen och kan bl a läsas om i dessa trådar:

Luck/skill in backgammon

Backgammon and Poker?

Poker player asks: how much skill in BG?

Uffe K
Användare
Användare

Skickat: 29 okt 2006 kl 03:48 | IP loggad Citera Uffe K

Uppseendeveckande verkligen! Jag trodde ett tag att Micke själv kapat sin egen tråd för att få till stånd en hånmatch mellan mig och DrDrägg...

Blir jag bannad från forumet nu om jag re-re-kapar tråden och börjar snacka om bärs och rankade brudar? Jag kan ju behöva "persoliga" knappar att trycka på inför hånmatchen...

Nåväl, den eventuella hånmatchen kommer att äga rum på en torsdag och i Uppsala så det kanske har med denna tråd att göra ändå.....

Badboy
Vana användare
Vana användare

Skickat: 29 okt 2006 kl 11:24 | IP loggad Citera Badboy

Uffe.....jag kommer delta i hånet...få se  vem  av oss 3 som vinner3-angelns största hån/skit=)

Klyka
Användare
Användare

Skickat: 29 okt 2006 kl 12:10 | IP loggad Citera Klyka

Uffe K skrev:
Uppseendeveckande verkligen! Jag trodde ett tag att Micke själv kapat sin egen tråd för att få till stånd en hånmatch mellan mig och DrDrägg...

Det var nog denna diskussion som Micke ville förlägga till annan plats. När det gäller torsdagshån så finns ingen bättre plats än denna.

BTW, jag emotser själv lite defensivt hån från dig, Uffe, då jag tidigare i denna tråd misstogs för dig - något som torde vara mkt pinsamt för dig. Det framgår nog varför när du ser mig vända kuber.

Uffe K
Användare
Användare

Skickat: 30 okt 2006 kl 15:25 | IP loggad Citera Uffe K

Jag har tidigare utlovat definitivt besked angående min närvaro vid det upphaussade "hån-mötet" på torsdag, så för att det inte ska råda något tvivel så meddelar jag härmed att jag kommer!!

Det kommer dock att vara en yrvaken Uffe som dyker upp eftersom jag förmodligen måste ställa väckarklockan för att vakna så tidigt på dagen. Men ett par rejäla frukostöl på Williams ska väl väcka även den mest sömnige hånaren..

DrDägge
Senioranvändare
Senioranvändare
Dr

Skickat: 30 okt 2006 kl 15:58 | IP loggad Citera DrDägge

Måste naturligtvis också bekräfta mitt deltagande. Men givetvis så spelar inte Uffe och jag Bg-turneringen. Allt annat än "heads-up" är uteslutet.

Ni andra kan med gott mod boka tågbiljetter och tanka upp bilen. The show is on!

/Lasse

Uffe K
Användare
Användare

Skickat: 30 okt 2006 kl 20:12 | IP loggad Citera Uffe K

DrDägge skrev:

Men givetvis så spelar inte Uffe och jag Bg-turneringen. Allt annat än "heads-up" är uteslutet.

/Lasse

Jag tror Micke blir lite besviken på oss då, han räknade nog med att vi skulle spela turneringen, men det är ok för min del.

Eftersom jag, förutom Williams Cup, endast spelat BG 3-4 gånger under hela året så förstår jag att du inte vill dela "fiskens kaka" med någon annan, speciellt som jag i senaste inlägget utlovat flitigt öldrickande...

Nåväl, hur det än går i själva spelet så är mitt mål att leverera de flesta och bästa verbala övergreppen - kompistaxa med fritt hån var ju din ursprungliga invitation till mig och då självklart också själva avsikten med torsdagens övningar (förutom att dricka öl alltså)...

Redigerad av Uffe K den 30 okt 2006 kl 20:18

DrDägge
Senioranvändare
Senioranvändare
Dr

Skickat: 31 okt 2006 kl 13:42 | IP loggad Citera DrDägge

Uffe K - Backgammons egen lilla Dr Jäkel och Mr Hyde.

Nu kom ytterligare ett ödmjukt inlägg för att förvilla fienden, eller?

Om katten själv får välja så kör jag gärna "cash-game" hela kvällen. Tror knappast Micke har några stora invändningar. Våra potentiella motståndare i turneringen slipper både att förlora och att bli hånade.

Eftersom jag normalt pendlar med bil mellan Upplands Väsby och Uppsala så kan jag nog inte lova någon "fyllegammon". Men du kan väl knappast backa ur med vetskapen om det faktumet?

Doktorn

Uffe K
Användare
Användare

Skickat: 31 okt 2006 kl 13:54 | IP loggad Citera Uffe K

DrDägge skrev:

Men du kan väl knappast backa ur med vetskapen om det faktumet?

Att backa ur finns inte ens på världskartan, men jag antar att frågans enda syfte var att retas inför mötet... Det krävs mer än så för att få mig ur balans 

När vi ändå är inne på "för-hån": Du inser väl vilken press som vilar på dina axlar nu. Alla förväntar sig att du, som är en av Sveriges bästa spelare, ska krossa en föredetting som mig. Du kan ju tänka dig hur hånad du kommer att bli i alla BG sammanhang i framtiden om du bara vinner lite...

Redigerad av Uffe K den 31 okt 2006 kl 14:17

DrDägge
Senioranvändare
Senioranvändare
Dr

Skickat: 31 okt 2006 kl 14:07 | IP loggad Citera DrDägge

Självklart var det en retorisk fråga

Micke Nilsson
Vana användare
Vana användare

Skickat: 31 okt 2006 kl 20:49 | IP loggad Citera Micke Nilsson

Nej, jag har inga stora invändningar på att ni kanske skippar turneringen, även om det hade varit trevligt för oss "icke fullärda" att få möta någon av er i turneringen. För Uffes del så skulle han också dra nytta av att vara med då han behöver några ytterligare tävlingsdeltaganden i år för att säkra en plats på årets slutgiltiga rankinglista. Att möta Uffe i turneringarna i Uppsala är också ett gyllene tillfälle att vid ett rötparti skrapa ihop en anseelig mängd uppsalarankingpoäng.

Dessutom tänkte jag mig att det skulle vara lite "hånbränsle" i att komma längst i turneringen. Å andra sidan så är ni den kategori spelare som ser mer prestige i vunna pengar än den ynka prestige en seger i en torsdagsturnering skulle ge, så detta bränsle skulle väl vara minimalt. En turneringsseger kan även räcka till en plats i terminens slutspel (har räckt de senaste terminerna), men det är väl återigen av mindre intresse för herrarna.

Då ni borde avfärda oss andra utan större ansträngning borde ni också få möjlighet att spela en head-to-head i pauser under turneringen, förutom efter turneringen. Men ni skulle väl tappa lite av känslan man får vid en längre sammanhängande session och det är ju naturligvis upp till er om ni vill delta i turneringen eller inte.

DrDägge
Senioranvändare
Senioranvändare
Dr

Skickat: 31 okt 2006 kl 21:58 | IP loggad Citera DrDägge

Citera:

När vi ändå är inne på "för-hån": Du inser väl vilken press som vilar på dina axlar nu. Alla förväntar sig att du, som är en av Sveriges bästa spelare, ska krossa en föredetting som mig. Du kan ju tänka dig hur hånad du kommer att bli i alla BG sammanhang i framtiden om du bara vinner lite...

Vet inte exakt hur bra du spelar nu för tiden, och även den gode doktorn har väl lite variation i sitt spel. Om jag får göra en gissning så tror jag att min förväntade vinst ligger på ca 0,1p/parti (kanske något mer). Siffran 0,1p/parti var faktiskt även den siffran Jerry gav när jag frågade honom om vårt inbördes styrkeförhållande för ca fem år sedan. Spelar vi femtio partier så ger det fem punkter i genomsnitt (inte mycket att hurra för), men går jag pluss är jag nöjd.

Det betyder att du har bra odds för efterhån om förutsättningarna är att jag gjort en usel "prestation" om jag vinner mindre än 20 punkter. Några partier med lite hån duger för mig, jag ska försöka ta utgången av kampen med jämnmod. Mer partier än femtio krävs för att man ska kunna uttala sig om någon nivåskillnad.

Redigerad av DrDägge den 31 okt 2006 kl 21:58

Uffe K
Användare
Användare

Skickat: 01 nov 2006 kl 22:34 | IP loggad Citera Uffe K

DrDägge skrev:

Vet inte exakt hur bra du spelar nu för tiden.

I ärlighetens namn har jag ingen aning själv. Jag slutade ju i princip spela BG för 4-5 år sedan. Kollade med Uppsalas hemsida och ser att jag totalt deltagit vid endast 6 speltillfällen under de senaste 2 åren... Allt annat än att du fullständigt krossar mig spelmässigt vore en jättesensation. Jag är bara ett lamm på väg till slakt

Frågan är kanske inte hur bra jag spelar nu för tiden, vi borde istället fråga oss om ringrosten gör att jag ens kan skaka en kopp utan att tärningarna flyger iväg. Kanske skulle eventuellt åskådare uppmanas bära skyddsglasögon...

Jag tror ditt estimat om 0,1 poäng/parti är klart i underkant, skulle tippa på ca 1,1 poäng/parti själv - men lite läropengar kan det vara värt att spela mot en mästare... 

Micke Nilsson
Vana användare
Vana användare

Skickat: 01 nov 2006 kl 22:54 | IP loggad Citera Micke Nilsson

Vem är det som har loggat in som Uffe och låtsas vara ödmjuk ?

Badboy
Vana användare
Vana användare

Skickat: 02 nov 2006 kl 03:32 | IP loggad Citera Badboy

Jadu man blir mörkrädd....eller så döljer dr  jäkel  något mot  dr dägel=)

DrDägge
Senioranvändare
Senioranvändare
Dr

Skickat: 02 nov 2006 kl 23:57 | IP loggad Citera DrDägge

Duellen är över för denna gången,

Uffe som är en klok man prutade snabbt ner taxan till 50 kr, jag skrev 100+ på forumet, men ibland får man ge lite billiga lektioner. De vart t.o.m billigare än väntat. Uffe var pluss en gång under hela kvällen. Han vann en gammon på 4-kub i sista partiet. sh*t happens!

Doktorn

Uffe K
Användare
Användare

Skickat: 03 nov 2006 kl 05:27 | IP loggad Citera Uffe K

DrDägge skrev:

Duellen är över för denna gången,

Uffe som är en klok man prutade snabbt ner taxan till 50 kr, jag skrev 100+ på forumet, men ibland får man ge lite billiga lektioner. De vart t.o.m billigare än väntat. Uffe var pluss en gång under hela kvällen. Han vann en gammon på 4-kub i sista partiet. sh*t happens!

Doktorn

All heder till dig Herr Doktor, trots att jag snackat ner mig själv till max inför mötet lyckades jag inte få till någon form av handikapp (Micke lyckades i alla fall missförstå och trodde att jag var ödmjuk när jag innan deklarerade mig själv som jättetorsk ).

Eftersom du gjorde klart att du ville spela högt så antog jag att det var korrekt att spela lite lägre så du skulle ta lite lösare kuber, och jag hade ju sååååå rätt... Eller vad sägs om de två racekuberna du tog och inte ens var i ledning efter att du slagit 6-6 i första slaget efter taget . Nåväl, du hade ändå sån röta att du lyckades vända båda partierna och dessa två mirakelvändningar är också den enda anledningen till att du var i ledningen så länge.

Du har helt rätt, jag var bara på plus en enda gång under kvällen. Men det är väl slutresultatet som räknas, eller hur? Eller finns det någon form av bonus för att ha ledat i cashgame trots att man till slut torskat? 

Hur som helst så var det trevlig att spela mot dig, och jag måste (motvilligt) erkänna dig som en bättre spelare trots att jag vann duellen.

Eftersom du vet att jag lever av spel och har viss yrkesstoltet så förstår du också att jag inte kommer att spela högt mot dig då jag ser mig själv som "underdog" heads-up. Däremot kan jag mycket väl tänka mig nya dueller, med liknande taxa, i framtiden enbart för underhållningsvärdet.

/ Uffe

Micke Nilsson
Vana användare
Vana användare

Skickat: 03 nov 2006 kl 08:40 | IP loggad Citera Micke Nilsson

Jag vet inte om jag missförstod ödmjukheten för i det senaste inlägget här visas återigen spår av oklädsam ödmjukhet Uffe. Vad gäller matchen igår så hade den ett underhållningsvärde i form av intressant spel, men vad gäller avdelningen hån så hördes mer av sådant från kringliggande bord. Från ditt och Lars bord hördes mest skratt, och då inte hånskratt utan mer "vänskapligt" och trevsamt skratt . Det verkade vara mer en mysmatch än hånmatch.

De få hån som hördes bort till de som inte satt alldeles vid ert bord var av ytterst blygsam kaliber för att komma från er. Då hördes fler kommentarer av typen "det där var ju faktiskt rätt snyggt spelat" där det verkligen verkade som att det var ärligt menat och inte ett hån, men förhoppningsvis har jag fel där. Hånen har varit fler och kraftfullare här på forumet än vad det verkade vara i stridens hetta igår.

Det kanske dock kan förklaras av den i sammanhanget blygsamma taxan som gjorde att stämningen blev lite väl avslappnad för herrarna. Vi övriga skulle dock inte tacka nej till fler liknande matcher då det trots allt kan ha ett lärovärde. Dessutom så bjöds det trots allt på en hel del anekdoter från bg- och pokervärlden så det blev ju rätt trevligt trots allt, även om det blev på en mer avslappnad nivå än som haussats upp inför mötet.

Uffe K
Användare
Användare

Skickat: 03 nov 2006 kl 10:24 | IP loggad Citera Uffe K

Micke Nilsson skrev:

Jag vet inte om jag missförstod ödmjukheten för i det senaste inlägget här visas återigen spår av oklädsam ödmjukhet Uffe. Vad gäller matchen igår så hade den ett underhållningsvärde i form av intressant spel, men vad gäller avdelningen hån så hördes mer av sådant från kringliggande bord. Från ditt och Lars bord hördes mest skratt, och då inte hånskratt utan mer "vänskapligt" och trevsamt skratt . Det verkade vara mer en mysmatch än hånmatch.

De få hån som hördes bort till de som inte satt alldeles vid ert bord var av ytterst blygsam kaliber för att komma från er. Då hördes fler kommentarer av typen "det där var ju faktiskt rätt snyggt spelat" där det verkligen verkade som att det var ärligt menat och inte ett hån, men förhoppningsvis har jag fel där. Hånen har varit fler och kraftfullare här på forumet än vad det verkade vara i stridens hetta igår.

Det kanske dock kan förklaras av den i sammanhanget blygsamma taxan som gjorde att stämningen blev lite väl avslappnad för herrarna. Vi övriga skulle dock inte tacka nej till fler liknande matcher då det trots allt kan ha ett lärovärde. Dessutom så bjöds det trots allt på en hel del anekdoter från bg- och pokervärlden så det blev ju rätt trevligt trots allt, även om det blev på en mer avslappnad nivå än som haussats upp inför

Jo, du missförstod mig ganska grovt Micke. Tempus... Tänk på NÄR saker sägs... I "uppsnacket" inför mötet gjorde jag allt för att snacka ner mig själv för att få handikapp (Doktorn genomskådade mig dock ganska enkelt, men inte du - inte speciellt förvånade i något fall). Men det är sådant du inte förstår eftersom du ser backgammon i termer av ära, pokaler och titlar inte i form av pengar - dvs det backagammon egentligen handlar om (åtminståne för oss som försöker tjäna pengar på spel). Jag förtydligar enbart för din skull Micke, eftersom du förmodligen är den enda som inte fattat, jag snackade ner mig själv inför mötet mot Degerman för den minimala chansen att tjäna "gratispengar" i form av handikapp, det hade ingenting med ödmjukhet att göra... Ur mitt perspektiv spelar det ingen roll hur liten chansen var att Degerman skulle gå på en så uppenbar bluff, det kostade ju inget att försöka... Men som sagt, det går utöver ditt förstånd med tanke på din inställning till BG.

Att jag efter duellen erkänner att Degerman är bättre än mig, trots att jag vann, har inte heller något med ödmjukhet att göra. Det är bara fakta (och om du ser mina kommentarer om ditt spel som avsaknad av ödmjukhet har du ochså fel, de kommentarerna är också ärliga). Att du såg min och Degermans match som en "mysmatch" visar bara ytterligare att du inte förstår de mer subtila aspekterna av hur man hånar/psykar en motståndare. Ingen av oss såg naturligtvis någon anledning till direkta plumpa påhopp eftersom vi båda insåg att det skulle vara helt effektlöst... De mer subtila "påhoppen" var dock både frekventa och aggressiva, men dock subtila eftersom det är svårt att få en annan bra spelare "ur gängorna" genom att vara för mycket "rakt på sak" (bättre att motståndaren får tänka efter först innan han förstår vad man egentligen menar)...

Det är en sak om Degerman säger att det var en "blygsam" taxa, men det känns lite fånigt när du säger det. Jag tänker inte ens utveckla det sista eftersom du inte är villig att spela för någon taxa överhuvudtaget oavsett hur låg den är... Anledingnen till varför jag "valde" att spela lägre kan du läsa i mitt förra inlägg (men ekonomisk spelteori är ju inte din starka sida så du förstod säkert inte meningen i det inlägget heller)...

Micke, du får ursäkta mina påhopp i detta inlägg, men som du själv hävdat så är jag ju i desperat avsaknad av ödmjukhet... Om du har rätt angående mig så borde jag ju också kunna vara "brutalt ärligt" utan att du tar illa upp.....................

Redigerad av Uffe K den 03 nov 2006 kl 10:30

DrDägge
Senioranvändare
Senioranvändare
Dr

Skickat: 03 nov 2006 kl 10:36 | IP loggad Citera DrDägge

Uffe Kristiansson - Uppsalas svar på Degerman som Micke uttryckte saken.

Micke är ju rätt vann att få lite "påhopp" på forumet, men detta tog nog priset, även om (det måste medges) inte saknade underhållningsvärde. Jag själv lever också under mottot ärlighet och rakhet, men ibland försöker jag beakta hur mina medmänniskor uppfattar denna ärlighet. Uffe är tydligen inte så "blödig" till sinnet.

Missförstå varandra rätt kära BG-vänner. Jag tar gärna en match till mot Uffe när tillfälle ges.

Lasse

Micke Nilsson
Vana användare
Vana användare

Skickat: 03 nov 2006 kl 11:51 | IP loggad Citera Micke Nilsson

Uffe, jag förstår och förstod mer än vad du försöker framhäva i ditt synnerligen kompetenta hån av mig här ovan och jag tror att även du är medveten om det. Jag tänker dock inte bemöda mig att förklara mer om det då det inte kommer leda till något konstruktivt. Som jag skrev så betraktade jag er match mestadels från avstånd, vilket gör det svårt (och då särskilt för en "icke fullärd" som mig själv) att känna av hur det egentligen var under er match sett över hela kvällen. Jag ville bara ge en liten inblick (för de som inte kunde närvara) i hur det uppfattades från sidan om (av mig och andra) utifrån de i förväg högt ställda förväntningarna på högt och ljudligt hån och personangrepp. Nu blev det i och för sig lite av den saken ändå, men inte gentemot spelarna vid det aktuella brädet, som kanske hade förväntats.

Det positiva är väl att man börjar känna igen dig lite bättre nu, även om jag inte riktigt förstår varför du känner behovet att håna mig då det inte kommer ge dig några intäkter i framtiden (för det är väl intäkter i spel som är din drivkraft). Men som Lars skriver är jag van att bli påhoppad för min naiva syn på bg och det bekommer mig inte nämvärt så vräk på lite mer om det får dig att känna dig bättre till mods.

Uffe K
Användare
Användare

Skickat: 03 nov 2006 kl 14:00 | IP loggad Citera Uffe K

Micke:

Jag skriver inget i forumet för att känna mig bättre till mods!

Jag upprepar från mitt föregående inlägg

>>>du får ursäkta mina påhopp i detta inlägg, men som du själv hävdat så är jag ju i desperat avsaknad av ödmjukhet... Om du har rätt angående mig så borde jag ju också kunna vara "brutalt ärligt" utan att du tar illa upp<<<.

Tydligen så tog du illa upp över min ärlighet, då kanske jag också ska bli förbannad över att du hävdat att jag är i desperat avsaknad av ödmjukhet... Ingen av oss tjänar på att ”tjura” så jag föreslår att vi båda droppar/glömmer detta här och nu... För gott!!

Dr:

Jag spelar gärna igen. Men, som jag förklarade i tidigare inlägg, så blir det inte om några större summor (mot dig spelar jag max 100kr/poäng av rent underhållningsvärde).

Micke Nilsson
Vana användare
Vana användare

Skickat: 03 nov 2006 kl 18:30 | IP loggad Citera Micke Nilsson

Hej,

Pga fullbokning av matgäster på Williams kommer det inte vara möjligt att spela någon torsdagsturnering nu på torsdag (7/11). Tills vidare blir det ingen ersättningsturnering, men om intresse finns så kan vi köra en turnering nu på kommande söndag istället. Maila mig om ni vill köra på söndag. Om jag får tillräckligt med svar så kör vi på söndag med poäng till poängjakten.

/Micke

Uppsalabackgammonförenings hemsida:

http://www.sbgf.se/ubgf/

Micke Nilsson
Vana användare
Vana användare

Skickat: 03 nov 2006 kl 18:44 | IP loggad Citera Micke Nilsson

Uffe, jag hade bara svårt att se vitsen med att offentligt gå ut och totalhåna/såga just mig och ingen annan som hade samma åsikter och sa ungefär samma saker. Jag trodde inte du skulle ta illa upp när jag skrev att du saknade ödmjukhet. Jag hade fått för mig, tydligen felaktigt, att du inte hade något emot att man sa att du saknade ödmjukhet, utan snarare gillade det, i och med tidigare diskussioner, inlägg m m. Särskilt som du aldrig anmärkt på detta till mig eller någon annan här tidigare heller. Om du nu trots allt tog illa upp på att jag sa att du var i avsaknad av ödmjukhet ber jag hemskt mycket om ursäkt och jag ska framöver göra allt jag kan för att inte upprepa detta igen.

I och med detta anser jag att detta ämne från min sida är droppat/glömt så tillvida inte nytt bränsle påförs

Klyka
Användare
Användare

Skickat: 19 nov 2006 kl 16:06 | IP loggad Citera Klyka

Hrrmm, ja! Någon som vill ha te?

Har torsdagsturneringarna kommit igång efter uppehållet?

Micke Nilsson
Vana användare
Vana användare

Skickat: 19 nov 2006 kl 16:16 | IP loggad Citera Micke Nilsson

Jajamensan, det var bara ett tillfälligt uppehåll den ovan nämnda torsdagen. Passa för all del på att komma ner nu på torsdag, för då kommer även en semestrande bg-ikon från Uppsala, Einar Tryggvasson, och förgyller turneringen med ett besök.

Dessutom så finns det fortfarande alla chanser i världen att skrapa ihop tillfälligt med poäng för att ta sig till terminens slutspel.

Klyka
Användare
Användare

Skickat: 21 nov 2006 kl 12:05 | IP loggad Citera Klyka

Jag är lockad, men i dessa fattiga tider lockar även jobb på torsdagskvällarna, så jag avvaktar o ser hur det ser ut..

Börjar dock bli lite för länge sen jag spelade BG.

Micke Nilsson
Vana användare
Vana användare

Skickat: 28 nov 2006 kl 09:24 | IP loggad Citera Micke Nilsson

* Torsdag 21/12 2006, 19.00. (preliminärt datum)

Slutspelet i poängjakten, där de 12 främsta från höstens poängjakt får delta. Vid bortfall så fyller vi på från plats 13 och nedåt så att vi till slut har 12 startande. Startavgiften är 100 kronor och till prissumman tillkommer 10% av höstens startpengar, vilket kommer ge ett förstapris på i runda slängar 1000 kr, samt en liten buckla.  

Om vi har slutspelet detta datum innebär det att den sista torsdagsturneringen som det går att samla poäng till slutspelet är den som spelas 14/12. De senaste två terminerna har vi fått klara oss med 11 spelare pga bortfall och att spelare som inte varit direktkvalificerade inte har dykt upp för att bevaka sin eventuella reservplats. Jag rekommenderar därför att ni kommer även fast ni ligger utanför slutspelsplats. Vi kan med all säkerhet även arrangera någon form av miniturnering/jackpot för de spelare som dyker upp och inte får plats i slutspelet.

Uffe K
Användare
Användare

Skickat: 11 jan 2007 kl 19:25 | IP loggad Citera Uffe K

Hej alla BG-lirare i Uppsala!

Jag skriver detta inför årsmötet på söndag med anledning av vår förenings osportsliga regler för deltagande i Uppsalamästerskapet. För dig som tänkt komma till årsmötet kan det vara värt att ägna några minuter åt denna text!

Först och främst vill jag påpeka att jag själv uppfyller kraven för deltagande i uppsalamästerskapet, jag är fortfarande rankad 1a och har spelat sex rankinggrundade turneringar under året som gått. Jag skriver alltså inte detta för att reglerna missgynnar mig personligen, anledningen till denna text är att jag vill visa hur osportsliga våra regler blivit genom förra årets årsmöte och att det är nödvändigt att vi har sportsligt mer rättvisa regler.

Så........

Den självklara tanken med olika mästerskap är naturligtvis att kora en mästare. För att mästartiteln överhuvudtaget ska ha något värde måste naturligtvis de bästa spelarna få delta utan undantag. Detta är naturligtvis en självklarhet för alla - utom möjligtvis för deltagarna vid förra årets årsmöte (tyvärr måste jag säga eftersom jag nu känner alla som var där). Alla förstår att reglerna för SM skulle vara osportsliga om exempelvis de tre högst rankade i Sverige inte fick delta. Dessutom skulle en eventuell vinst i SM inte kännas så kul när man samtidigt vet att dom bästa inte ens fick vara med.

Tanken med Uppsalamästerskapet har naturligtvis alltid varit att avgöra vem som skall få äran att kalla sig Uppsalamästare i backgammon. För att inte turneringen skulle få för många deltagare, och därmed bli för lång (olika anledningar, bland annat öppettider), har turneringen dock varit begränsad till de åtta högst rankade spelarna i Uppsala. Vi har dessutom alltid haft hårdare krav för deltagande i ”vårt” mästerskap än exempelvis förbundet haft för SM eftersom vi krävt att spelare som ska delta i Uppsalamästerskapet dessutom måste ha spelat någon turnering under året som gått.

Genom förra årets årsmöte ändrades dock reglerna för deltagande i Uppsalamästerskapet. Eftersom man nu måste delta vid minst sex turneringar under året så är det inte längre de bästa spelarna som får delta. Jag själv klarade precis gränsen. Jag hade egentligen inte tid men fick tvinga mig själv till den sista torsdagsturneringen för att precis klara gränsen på sex spelade turneringar under året. Hade jag inte gjort det hade de tre bästa spelarna inte fått delta vid Uppsalamästerskapen eftersom både Einar och Dennis nu faller bort på grund av de nya reglerna, och ja om någon undrar - Jag, Einar och Dennis är ohotat de tre bästa spelarna i Uppsala backgammonförening (någon med ett ego som överglänser fömågan håller kanske inte med, men det är i alla fall fakta). En annan spelare som spelat under året och definitivt tillhör de åtta bästa spelarna i Uppsala är Danne Sandberg, men han får inte heller vara med i Uppsalamästerskapet. Att argumentera att exempelvis Einar ändå inte skulle ha möjlighet att komma hit från Gotland till Uppsalamästerskapet är irrelevant, han ska i vilket fall inte stoppas av osportsliga regler (Einar står visserligen, som hedersordförande, kvar på rankinglistan men får inte delta vid mästerskapet). Detta gäller naturligtvis även Dennis och Danne vilket gör att tre av Uppsalas åtta bästa spelare inte ens får delta i det mästerskap som ska kora Uppsalas mästare. Och som sagt, jag själv klarade precis gränsen på sex turneringar i den allra sista torsdagsturneringen (att jag varit rankad 1a i Uppsala senaste åren är irrelevant enligt reglerna om jag inte tagit mig tid för sista torsdagsturneringen)...

För ett antal år sedan ville vi i den dåvarande styrelsen hitta något sätt att premiera frekvent spelande på våra torsdagsturneringar. Vi införde då poängjakten och poängjaktsslutspelet. Detta gav andra än de allra bästa spelarna möjligheten att vinna en titel genom att spela ofta (poängjakten) och dessutom få fördel i poängjaktsslutspelet genom direktkvalifikation till kvartsfinal om man tillhör de fyra som plockat flest poäng. I poängjakten är de flesta av Uppsalas nuvarande bästa spelare dock chanslösa eftersom de av olika anledningar inte har möjlighet att delta så ofta (Exempelvis Jag, Einar, Dennis och Danne – och vi fyra tillhör alla definitivt ”topp åtta” i Uppsala). Genom senaste årsmötets beslut om nya (osportsliga enligt mig) regler för deltagande i Uppsalamästerskapet är det endast jag av dessa fyra som ens får delta. Jag vill inte peka ut någon/några specifikt, men under den bitvis häftiga argumentationen under förra årets årsmöte kändes det starkt att vissa verkligen såg sin chans... Vissa såg chansen att bli rankad blande de åtta högsta om flera toppspelare spelat för få turneringar under året, och därigenom plockades bort från rankingen, och andra såg chansen att försvaga startfältet i Uppsalamästerskapet genom samma regelkonstruktion.

Jag själv borde kanske vara glad att några att Uppsalas bästa spelare inte får vara med i mästerskapet eftersom mina chanser att vinna nu har ökat dramatiskt. Men jag ser det självklart inte så. Jag tycker det är ömkligt, ja rent av patetiskt, att vissa ville driva igenom dessa osportsliga regeländringar - antingen för att själv få chansen att delta i mästerskapet eller för att deras egna vinstchanser i mästerskapet skulle öka. Värdet av att vinna Uppsalamästerskapet har ju minskat dramatiskt nu, men det kanske inte betyder något för de som tyckte att några av de bästa spelarna inte borde få vara med i mästerskapet...

Vi hade tidigare en titel för de bästa spelarna (Uppsalamästerskapet) och en titel som premierade mycket deltagande i torsdagsturneringar (poängjakten). Efter förra årets årsmöte kan några av de bästa spelarna inte längre vinna någonting längre eftersom det, både för uppsalamästerskapet och poängjakten, numer krävs att man deltagit i massor av turneringar under året. Varför ska överhuvudtaget de bästa spelarna i Uppsala fortsätta spela? Eller var det just det som var målet med regeländringen, att få de bästa spelarna att lägga brädet på hyllan för gott så att några mediokra halvfigurer får glänsa lite. Men glansen av en titel i Uppsalamästerskapet har tyvärr nästan försvunnit helt nu när några av dom bästa inte får vara med. Vi kan dock göra något åt saken till nästa år – vi kan ändra reglerna igen vid söndagens årsmöte. Frågan är ju vad vi vill ha för typ av mästerskap. Ska mästerskapet kora en värdig mästare i Uppsala eller ska alla titlar vara vikt bara för de få som spelar mest men inte bäst? Ett alternativ är att återgå till de regler vi haft under hela vår förenings tid, dvs att det krävs deltagande vid en turnering under året, samt vara rankad bland de åtta främsta, för att kvalificera sig till Uppsalamästerskapet. Om det ändå anses nödvändigt att tvinga spelare att spela mer än dom har tid till kan jag föreslå en kompromiss: För deltagande i Uppsalamästerskapet krävs deltagande i tre rankinggrundande turneringar, samt att man är rankad blande de åtta främsta. Men det kanske bästa alternativet, och det överlägset mest sportsligt korrekta, vore ändå att släppa mästerskapet fritt och låta alla medlemmar som vill ställa upp också får göra det – då skulle Uppsalamästerskapet också verkligen bli ett mästerskap...

Jag hoppas verkligen ni förstår mig rätt. De nuvarande osportsliga reglerna gynnar ju faktiskt mig personligen eftersom konkurrensen i Uppsalamästerskapet inte kommer att bli så hård som det kunde ha blivit om de bästa fått vara med. Däremot känns det djupt orättvist mot de bra spelarna som borde få vara med i mästerskapet men nu inte får det, och man kan dessutom fråga sig om årets vinnare ens kan kalla sig ”Uppsalamästare i backgammon”. Den missriktade ”jämlikheten” mellan bättre och sämre spelare där sämre spelare kvoteras in i Uppsalamästerskapet på de bättre spelarna bekostnad måste med nödvändighet ändras. Personligen anser jag att de nuvarande reglerna är skrattretande korkade för att uttrycka mig milt...

Med vänlig hälsning

/ Ulf Kristiansson

Ps: Det argument som alla föll för vid förra årsmötet var att jag, som var rankad 1a, måste komma och spela ofta för att min ranking skulle sjunka "tillräckligt" snabbt (att jag dessutom måste förlora verkar det inte vara någon som fattade vid det tillfället - och min högre ranking beror ju inte på att jag är ett lätt offer vid brädet). Dessutom skulle den enda chansen för vissa att bli högt rankad vara att möta mig eller Einar så att deras ranking ökade "tilläckligt" snabbt (samma personer förstod inte heller att ni faktiskt måste slå oss också, annars är det ju ER ranking som sjunker). Den som förstår hur ranking fungerar inser hur ologiskt resonemanget var eftersom rankingskillnader i slutändan baseras på styrkeförhållandet vid brädet. Är rankingsystemet bra utformat står ju rankingen, och rankingförändringar efter matcher, i perfekt korrelation med sannolikheterna mellan olika personer att vinna matcher över varandra. Om man vill öka sin ranking ska det inte spela någon roll vem man möter, det enda som är är viktigt för att öka sin ranking är att man utvecklats till en bättre spelare än vad den egna rankingen "säger"...

DrDägge
Senioranvändare
Senioranvändare
Dr

Skickat: 11 jan 2007 kl 21:56 | IP loggad Citera DrDägge

Kort och koncist ...

Trevligt med engagerande inlägg. Borde man inte kunna lösa Er konflikt med en kompromiss. Några spelare är direktkvalificerade via ranking och några platser ges till de som deltar aktivt, med framgång, på torsdagsturneringarna?

/Lasse

Micke Nilsson
Vana användare
Vana användare

Skickat: 21 aug 2007 kl 16:36 | IP loggad Citera Micke Nilsson

Nu är det snart dags att sparka återuppta tordagsturneringarna igen efter sommaruppehållet! Torsdagen den 30:e augusti går höstterminens första torsdagsturnering av stapeln. Samma tid och plats som vanligt.

Om du vill skicka ett svarsinlägg i detta ämne måste du först logga in
Om du inte redan är registrerad måste du först registrera

SkickaSkicka
Utskriftsvänlig version Utskriftsvänlig version

Hoppa till:
Du kan inte skicka nya ämnen i detta forum
Du kan inte svara på ämnen i detta forum
Du kan inte radera dina inlägg i detta forum
Du kan inte redigera dina inlägg i detta forum
Du kan inte skapa omröstningar i detta forum
Du kan inte rösta i omröstningar i detta forum